Kormányösszekötő rúd csere, az autó belső kormányösszekötő gömbfeje
(kormányösszekötő belső gömbfej – axiális): Minden, amit tudnod kell
A belső kormányösszekötő rúd (axiális) egy kulcsfontosságú alkatrész az autó kormányművében, amely a kormánykerék elforgatását továbbítja a kerekekre. Meghibásodása súlyos következményekkel járhat, ezért fontos, hogy tisztában legyünk a működésével, a hibajeleivel és a cseréjével.
Mi az a belső kormányösszekötő gömbfej (axiális)?
A belső kormányösszekötő gömbfej (axiális) egy gömb alakú alkatrész, amely két csuklós tengellyel van ellátva. Az egyik tengely a kormánymű kimenő tengelyéhez, a másik pedig a kormányösszekötő rúdhoz csatlakozik. A gömbfej lehetővé teszi a tengelyek szögben történő elmozdulását, miközben a kormányösszekötő rúd egyenesen marad. Ez elengedhetetlen ahhoz, hogy a kormánykerék elforgatása a kerekek elfordulásához vezetjen, még akkor is, ha az autó nem egyenes vonalban halad.
Kormányösszekötő rúd működése (axiál)
Amikor a kormánykereket elforgatjuk, a kormánymű kimenő tengelye elforog. Ez a forgás a belső kormányösszekötő gömbfejen keresztül továbbadódik a kormányösszekötő rúdra, amely a kerekeket mozgató kerékcsuklókhoz csatlakozik. A gömbfej lehetővé teszi a kormányösszekötő rúd elmozdulását a kormánymű tengelyéhez képest, miközben a rúd egyenesen marad. Ez biztosítja, hogy a kerekek a kormánykerék elforgatásának megfelelően forduljanak el.
Milyen hibajelek utalhatnak a belső kormányösszekötő gömbfej (axiális) meghibásodására?
- Kopogás vagy csattanó hang a kormánykerékből: Ez a leggyakoribb jel, amely a belső kormányösszekötő gömbfej meghibásodására utal. A hang általában akkor hallható, amikor a kormánykereket elforgatjuk, vagy amikor az autó egyenetlen úton halad.
- Nehézkes kormányzás: A meghibásodott belső kormányösszekötő gömbfej nehezítheti a kormányzást. Ennek oka az lehet, hogy a gömbfej nem tudja megfelelően továbbítani a kormánykerék elforgatását a kerekekre.
- Instabilitás kanyarodáskor: Ha az autó instabilnak tűnik kanyarodáskor, az a belső kormányösszekötő gömbfej meghibásodásának jele is lehet. Ennek oka az lehet, hogy a gömbfej nem biztosítja a szükséges stabilitást a kanyarokban.
- Látható kopás a gömbfejen: Ha a belső kormányösszekötő gömbfej meghibásodik, a gömbfej gumihüvelyén látható kopás vagy sérülés tapasztalható.
Kormányösszekötő rúd csere (axiál)
A belső kormányösszekötő gömbfej cseréje összetett feladat, amelyhez speciális szerszámokra és szerelői ismeretekre van szükség. Ha nem rendelkezik a szükséges tapasztalattal, javasoljuk, hogy forduljon szakképzett szerelőhöz.
Fontos megjegyzések:
- A belső kormányösszekötő gömbfejeket mindig párban kell cserélni, még akkor is, ha csak az egyik hibásodott meg.
- A gömbfejek cseréje után a kerekek beállítására is szükség lehet.
- A belső kormányösszekötő gömbfejek meghibásodása súlyos következményekkel járhat, ezért fontos, hogy figyeljen a hibajelekre, és szükség esetén időben cseréltesse ki a gömbfejeket.
Kérjen egy árajánlatot a cseréhez ITT