Kormányösszekötő rúd csere, az autó belső kormányösszekötő gömbfeje

(kormányösszekötő belső gömbfej – axiális): Minden, amit tudnod kell

A belső kormányösszekötő rúd (axiális) egy kulcsfontosságú alkatrész az autó kormányművében, amely a kormánykerék elforgatását továbbítja a kerekekre. Meghibásodása súlyos következményekkel járhat, ezért fontos, hogy tisztában legyünk a működésével, a hibajeleivel és a cseréjével.

Mi az a belső kormányösszekötő gömbfej (axiális)?

A belső kormányösszekötő gömbfej (axiális) egy gömb alakú alkatrész, amely két csuklós tengellyel van ellátva. Az egyik tengely a kormánymű kimenő tengelyéhez, a másik pedig a kormányösszekötő rúdhoz csatlakozik. A gömbfej lehetővé teszi a tengelyek szögben történő elmozdulását, miközben a kormányösszekötő rúd egyenesen marad. Ez elengedhetetlen ahhoz, hogy a kormánykerék elforgatása a kerekek elfordulásához vezetjen, még akkor is, ha az autó nem egyenes vonalban halad.

Axiál csere
Kormányösszekötő rúd csere

Kormányösszekötő rúd működése (axiál)

Amikor a kormánykereket elforgatjuk, a kormánymű kimenő tengelye elforog. Ez a forgás a belső kormányösszekötő gömbfejen keresztül továbbadódik a kormányösszekötő rúdra, amely a kerekeket mozgató kerékcsuklókhoz csatlakozik. A gömbfej lehetővé teszi a kormányösszekötő rúd elmozdulását a kormánymű tengelyéhez képest, miközben a rúd egyenesen marad. Ez biztosítja, hogy a kerekek a kormánykerék elforgatásának megfelelően forduljanak el.

Milyen hibajelek utalhatnak a belső kormányösszekötő gömbfej (axiális) meghibásodására?

  • Kopogás vagy csattanó hang a kormánykerékből: Ez a leggyakoribb jel, amely a belső kormányösszekötő gömbfej meghibásodására utal. A hang általában akkor hallható, amikor a kormánykereket elforgatjuk, vagy amikor az autó egyenetlen úton halad.
  • Nehézkes kormányzás: A meghibásodott belső kormányösszekötő gömbfej nehezítheti a kormányzást. Ennek oka az lehet, hogy a gömbfej nem tudja megfelelően továbbítani a kormánykerék elforgatását a kerekekre.
  • Instabilitás kanyarodáskor: Ha az autó instabilnak tűnik kanyarodáskor, az a belső kormányösszekötő gömbfej meghibásodásának jele is lehet. Ennek oka az lehet, hogy a gömbfej nem biztosítja a szükséges stabilitást a kanyarokban.
  • Látható kopás a gömbfejen: Ha a belső kormányösszekötő gömbfej meghibásodik, a gömbfej gumihüvelyén látható kopás vagy sérülés tapasztalható.

Kormányösszekötő rúd csere (axiál)

A belső kormányösszekötő gömbfej cseréje összetett feladat, amelyhez speciális szerszámokra és szerelői ismeretekre van szükség. Ha nem rendelkezik a szükséges tapasztalattal, javasoljuk, hogy forduljon szakképzett szerelőhöz.

Fontos megjegyzések:

  • A belső kormányösszekötő gömbfejeket mindig párban kell cserélni, még akkor is, ha csak az egyik hibásodott meg.
  • A gömbfejek cseréje után a kerekek beállítására is szükség lehet.
  • A belső kormányösszekötő gömbfejek meghibásodása súlyos következményekkel járhat, ezért fontos, hogy figyeljen a hibajelekre, és szükség esetén időben cseréltesse ki a gömbfejeket.

Kérjen egy árajánlatot a cseréhez ITT

kormányösszekötő rúd