R134a klímagáz
egy alternatív hűtőközeg az R134a, amelyeket főleg a csavarkompresszoros és turbókompresszoros berendezésekhez fejlesztettek.
A R134 gáznak nagy a GWP értéke. Ezért az Európai Bizottság sürgeti az autógyártókat, hogy térjenek át az új típusú klímagázra, az R1234yf-re.
Az R134a különösen érzékeny a víz jelenlétére, és a szennyeződésekre, ezért szereléskor, kezeléskor maximális gondosságot igényel.
Az autógyárak a korábban jóváhagyott típusú járműveket 2016 decemberéig forgalmazhatják az R134a típusú hűtőközeggel, ezután a határidő után nem lehet járművet az R134a hűtőközeggel gyártani.
Szervizünkben elérhető mindaddig ez a fajta klímagáz, míg az EU be nem tiltja. Mivel jelenleg az autók többsége még ezzel a gázzal van töltve, elég sokára fogják kivezetni a forgalomból.
Klímatöltésről bövebben ITT
A klímakrízis árnyékában
Az R134a egy fluor-karbon vegyület, amelyet hűtőközegként használnak hűtőszekrényekben, klímákban és autókban. Az R-12 hűtőközeg klímaváltozásra gyakorolt káros hatásai miatt tiltották be 1996-ban, az R134a-t pedig a klímakímélő alternatívaként hozták forgalomba.
A régebbi típusú gáz (R134a) tulajdonságai:
- Gáz összetétele: 1,1,1,2-Tetrafluor-ethán
- GWP (Globális felmelegedési potenciál): 1430
- Forráspont: -29 °C
- Alkalmazása: Háztartási és kereskedelmi hűtőberendezések, autók klímaberendezése
A hűtőközeg pozitívumai:
- Ózonrétegre gyakorolt hatása: Az R134a nem károsítja az ózonréteget, ellentétben az R-12-vel.
- Biztonság: Az R134a nem mérgező, és nem gyúlékony.
A hűtőközeg negatívumai:
- Globális felmelegedés: Az R134a üvegházhatású gáz, ami hozzájárul a globális felmelegedéshez. GWP értéke 1430, ami azt jelenti, hogy 1430-szor hatékonyabb üvegházhatású gáz, mint a szén-dioxid.
- Szivárgás: Az R134a hűtőberendezések gyakran szivárognak, ami a klímagáz további kibocsátásához vezet.
- Helyettesítők: Léteznek alacsonyabb GWP-értékű hűtőközegek, amelyek fokozatosan kiválthatják az R134a-t.
Az R134a hűtőközeg jövője:
Az R134a használata valószínűleg fokozatosan lecsökken a jövőben, az alacsonyabb GWP-értékű hűtőközegek javára. Az EU már betiltotta az R134a használatát új autókban 2011-től, és más régiókban is hasonló szabályozások várhatók.
Fontos megjegyezni, hogy az R134a kibocsátásának csökkentése csak az egyik lépés a klímaváltozás elleni küzdelemben. Szükséges a fosszilis tüzelőanyagoktól való eltávolodás, a megújuló energiaforrások használatának növelése, és az energiahatékonyság javítása is.